Skip to main content

 

Weet je nog dat je in het Mediterrane zonnetje ronddobberde in het zwembad? Misschien ben je nog maar net terug van vakantie, maar lijkt het alweer lang geleden. De scholen zijn weer begonnen. En jij ook. Hoe start je het nieuwe schooljaar goed als ICT’er of leerkracht?

Werkt alle apparatuur?
Zitten alle kabeltjes waar ze horen? Werkt alles nog zoals het zou moeten? Toch handig om alle apparatuur nog even langs te gaan. Liever nu dan straks met een klas vol onrustige kinderen op alle knopjes drukken tot er iets gebeurt.

Nieuwe Chromebooks of laptops
Werk je op nieuwe computers of Chromebooks, dan wil je toch weten hoe het werkt. Zeker als je leerlingen er voor het eerst mee aan de slag gaan. Misschien heb je wel een training gehad, maar is het in de vakantie een beetje weggezakt. Neem even de tijd om zelf rond te klikken en de basishandelingen uit te proberen. Hoe maak ik een nieuw documentje? Hoe deel ik iets?

Ander leermateriaal
Maak je gebruik van nieuw online materiaal en werk je met COOL? Koppel die dan vast in het COOL portaal. Verwijder materiaal dat je niet meer gebruikt. Dan ziet de leerling daar ook geen ‘tegel’ meer van in zijn of haar eigen COOL omgeving. Voorkomt weer verwarring. Bespreek nieuw online materiaal ook met het team en wissel ervaringen uit. Zo motiveer je ook leerkrachten zonder affiniteit met online werken om het uit te proberen.

Iedereen op de juiste plek
Ben je ICT’er, controleer dan even of alle leerkrachten en leerlingen op de juiste plek staan in het leerlingadministratiesysteem (LAS), zoals ParnasSys. Scholen die COOL gebruiken, hebben vaak een koppeling tussen het LAS en COOL. Daardoor hoef je alleen in het LAS (wisselingen) in groepen bij te houden en staat het in COOL vanzelf goed. Ook G Suite accounts (en eventueel Office 365 accounts) worden automatisch aangemaakt. Mis je toch groepen in COOL? Kijk dan even in de Cloudwise Community op Google+ hoe je die activeert. Daar vind je nog veel meer tips.

Voldoende devices
Hoe groot zijn de groepen dit jaar? Controleer of je wel genoeg leerlingdevices hebt en voorkom zo teleurgestelde kinderen of leerkrachten die opeens een andere invulling van de les moeten bedenken.

Voor het eerst op Chromebooks?
Het kan even wennen zijn voor leerlingen. Toch zal het je verbazen hoe snel kinderen zo’n apparaat door hebben. Bedenk een leuke introductieopdracht, bijvoorbeeld:

  • Maak een Google Presentatie over je vakantie van maximaal 5 slides. Gebruik lekker veel plaatjes. Of laat ze een presentatie over zichzelf maken, als de kinderen elkaar nog niet kennen.
  • Laat de kinderen een Google Formulier over zichzelf invullen en gebruik de resultaten voor de rekenles. Zoals: ‘20% van de klas heeft groen als lievelingskleur’ of ‘alle jongens wonen in dezelfde stad’.
  • Bespreek samen de groepsregels. Elke regel krijgt een eigen slide in de presentatie. Elk groepje van twee neemt de invulling van een slide voor zijn rekening. Zo werken ze online samen aan dezelfde presentatie. Moet ie goed zichtbaar zijn? Print ‘m uit en hang ‘m op.

Leave a Reply

Support