Eigenwijs in het onderwijs

Is je ICT zomerklaar?

Dit bericht is geplaatst op

De zomervakantie staat voor de deur. Deze laatste weken zijn vaak erg druk met allerlei activiteiten en zaken die nog even moeten gebeuren. Ook de ICT op school heeft soms wat aandacht nodig. Daarom een aantal tips & wist-je-datjes, zodat je straks ook weer goed voorbereid het nieuwe schooljaar in kan gaan.

1: We zijn gewoon bereikbaar
Je kunt ons gewoon de hele zomervakantie bereiken. We kunnen je helaas niet helpen als je caravan een lekke band heeft, maar met je ICT-vragen kun je altijd bij ons terecht. Neem contact op met Support via e-mail of bel 085 273 3007.

2: Veranderende groepssamenstelling
De meeste scholen hebben een koppeling met het Leerling Administratie Systeem (LAS) of Basispoort. Wijzigingen in het LAS (zoals ParnasSys, Magister, ESIS, etc.) worden automatisch de volgende dag doorgevoerd in het COOL portaal en de Google omgeving van de school. Super handig dus!

Zodra leerling- of medewerker accounts worden uitgeschreven vanuit het LAS, blokkeert Google deze accounts automatisch. Het account wordt dus niet verwijderd. Dit betekent dat uitgeschreven leerlingen en medewerkers niet meer kunnen inloggen op het COOL portaal of in Google. De data, zoals schoolwerk en andere documenten, van het account blijven hierdoor behouden. Zou het account wel verwijderd worden uit Google, dan is alle onderliggende data ook echt weg.

3: Kabelmanagement
Vaak moet er ruimte gemaakt worden voor de grote schoonmaak. Werkplekken worden ontkoppeld van kabels om ze veilig op te bergen of aan de kant te zetten. Weet je dan na de vakantie nog precies waar alle kabels horen? Tip: label je netwerkkabels met het nummer van het patchpunt waarop deze aangesloten is. Of maak een foto om makkelijk terug te vinden hoe het is aangesloten.

4: Patchkast/modem/router: zet ze niet uit
We zien ook wel eens dat de stroom van de patchkast wordt gehaald. Hierdoor staat de router/modem vaak voor een langere tijd zonder stroom. Deze apparaten worden vervolgens teruggezet naar de fabrieksinstellingen wat weer voor de nodige problemen kan zorgen. Zet ze daarom niet uit tijdens de zomervakantie.

5: Controleer of het werkt
Start na de zomer op tijd met het controleren van het netwerk en of alles weer werkt. Een korte checklist:

  • Is het LAS op orde voor het nieuwe schooljaar?
    Zijn de groepsnamen gewijzigd? Zo ja, dan worden hier nieuwe groepen van aangemaakt in het COOL portaal. Deze nieuwe groepen moet je eenmalig activeren zodat er applicaties aan toegewezen kunnen worden. De stappen om nieuwe groepen te activeren:

    • login als beheerder in het COOL portaal
    • klik op het tandwieltje aan de rechterzijde
    • klik op Opties en vervolgens op Groepen activeren
    • zet een vinkje voor de groepen om ze te activeren
    • klik op Opslaan
  • Klopt de indeling van het LAS met het COOL portaal?
    Dankzij de koppeling hoort dit gewoon te kloppen, maar een extra controle kan geen kwaad. Klopt het toch niet? Neem gerust contact op met onze supportdesk.
  • Werken alle systemen weer, heeft iedereen internet en kan iedereen inloggen op het COOL portaal?
    Denk bij het aanzetten van de systemen aan de desktops, laptops, chromebooks, chromeboxen en ook de digiborden/touchscreens.

Fijne zomer!
Zo, nu kun je met een gerust h